Naše igračke

Naše igračke

Otroci so naravno radovedna bitja, ki se nevede skozi igro aktivno učijo, zato za svoj razvoj potrebujejo prilagojen prostor: varen, barvit in atraktiven ter napolnjen z otrokom primernimi igračami, ustvarjalnimi materiali in učnimi pripomočki.

Kaj so aktivnostne igrače in kako so povezane s principi montessorija? Od kje princip montessori izvira?

Maria Montessori je bila italijanska zdravnica,učiteljica, filozofinja in dobrodelnica najbolj prepoznavna po svoji Montessori metodi poučevanja otrok od rojstva do mladostništva.

Metoda Montessori je nastala iz opazovanja otrok. Spontano početje otrok jo je pripeljalo do novih spoznanj o otroškem vedenju in učenju. Ugotovila je, da otroci čutijo potrebo po ponavljanju, saj jim daje občutek varnosti.

»Pomagaj mi, da naredim sam« je glavni in vodilni motiv pedagogike Montessori. Otrok lahko svobodno izbere material, sam popravlja svoje napake in si izbira mesto za delo.

 

»Pomagaj mi, da naredim sam« 

 

Številni starši menijo, da vzgojni pristop montessori spodbuja ustvarjalnost in koristi otrokom, saj ponuja edinstvene metode poučevanja, ki otrokom omogočajo večji nadzor nad njihovim učenjem. (Španska verzija Aleteia, 2021)

Kako montessori delimo na 5 aspektov?

Principi Montessori dajejo otroku osnovo za red in prek njega otroci spoznavajo odnose in zakone, ki so prisotni v življenju. Materiali so navadno narejeni iz naravnih snovi in z določenim namenom. Pomembno, je da je v prostoru samo en primerek enake igrače. Na tak način se otroci učijo potrpežljivosti in čakanja, da pridejo do željene igrače. Montessori materiale oz. principe delimo na pet osnovnih področij:

1. Material/pripomočki za praktično življenje 

Pomembno je, da otroku pripravimo ustrezno okolje, zato ni potrebna prenova celotnega bivalnega prostora, potrebnih je le nekaj pripomočkov, da prostor prilagodimo višini otroka.

Zakaj pa je pomembno da prostor prilagodimo velikosti otroka? Mali nadobudneži radi ponavljajo za odraslimi, se igrajo vloge (delo na vrtu, pometanje, pranje perila/posode, čiščenje oken, in na tak način oblikujejo svojo samozavest, učijo se ustvarjalnosti, fizikalnih konceptov konecentracije, koordinacije in samostojnosti.  Otroku dopuščamo da doseže s pomočjon pručke delovni pult v kuhinji, v kopalnici naj ima dostop do svojega glavnika in ščetke. Naj ima svojo majhno mizo in stol, kjer lahko opravlja svoje kreativne dejavnosti ali poje zajtrk. Naj ima dostop do svojih igrač in pripomočkov, da jih bo lahko sam dosegel in po končanem delu nazaj tudi pospravil. Dostop do pomivalnega korita v kuhinji je npr. ena izmed najbolj cenjenih stvari v otroškem svetu. Kadar je treba zares hitro pripraviti obrok za celo družino ali se npr. za trenutek posvetiti drugemu otroku, je pomivanje v koritu aktivnost, ki malčka zagotovo intenzivno zaposli. Pomaga pa tudi nepremočljiv predpasnik, ki otroka zaščiti.

 Izdelki na fotografiji:

 

2. Material za občutek in senzoriko

Vključuje veliko možnosti igre. Otrok spoznava lastnosti predmeta: barvo, obliko, velikost, težo in površino. Ta izkušnja, ki prihaja prek čutil, vodi otroke do materializirane abstrakcije. Otrok doseže notranji red preko jasnih in urejenih pojmov. Razvija se sposobnost raziskovanja in spoznavanja zakonitosti. Otrok sam odkriva in izvaja poskuse. Primer: otrok postavlja vedno manjše obročke eno na drugo. Otroci pridobijo kognitivno učinkovitost in se naučijo reda in umeščanja različnih zaznav. Vse to pridobijo z uporabo čutil: tip, voh, okus, sluh, primerne so igrače za zlaganje in dojemanje primerjave med velikostmi, ter igrače ki zahtevajo kordinacijo med rokami in očmi.

Izdelki na fotografiji:

 

3. Material za matematiko

Otroci so prek praktičnih vaj za življenje že pripravljeni za delo z materialom za matematiko. Zelo znana je igrača abakus, s katerim se otrok uči dojemanja destiškega seatava. Tudi igra 3,4,5 v vrsto pomaga otroku osmisliti koncept števil. Ravno tako pa lahko otroku ponudimo igro v naravi na primer razvrščanje kamenčkov po velikosti, razvrščanje vejic po dolžini ipd.

4. Material za jezik 

je usklajen z materialom za občutek. Najbolj poznane so črke/številke iz lesa, ki imajo vdolbine na leseni deski v obliki črke, ki ji pripada. Otrok z občutljivimi konicami prstov tipa in kinestetično doživlja obliko črk. Tako nekateri otroci znajo zapisati črke, čeprav jih še ne poznajo.

 Izdelki na fotografiji:

 

5. Material za prostorsko vzgojo

 Vsak posameznik si prostor predstavlja drugače, glede na predmete v prostoru slednjega razdeli na levo in desno stran, spredaj, zadaj, zgoraj spodaj. Ko se otrok prične zavedati samega sebe, se prične zavedati tudi svoje pozicije v prostoru, pri tem pa mu lahko pomagajo pripomočki in igrače kot so tuneli in šotori, ki še izostrijo čut za obliko, prostor in dimenzije. Ko otroci rastejo se zelo radi merijo in okolici sporočajo koliko so zrastli, konstantno delajo primerjave, npr. "z glavo pridem do pulta, lahko dosežem pipo", zato je smiselno svojemu otroku ponuditi tudi meter, ki ga pritrdimo na steno. Odlično se spoprijemajo tudi s kiparjenjem, kjer lahko uporabljajo glino, plastelin ali razne mase, ki jim omogočajo kiparjenje in izoblikovaje izdelkov v 3D prostoru

 

 Izdelki na fotografiji:

 

+ ravnotežje

Ravnotéžje je sposobnost hitrega oblikovanja kompenzacijskih gibov, ki so potrebni za vračanje telesa v ravnotežni položaj, kadar je le-ta porušen.

 Dejavniki, ki so pomembni pri ohranitvi, oziroma vzpostavitvi ravnotežja so: vid, sluh, taktilni receptorji, kinestetična čutila, ravnotežni organ, center za ravnotežje. Razvoj ravnotežja naj bi temeljil na situacijski metodi razvoja, po principu velikega števila ponovitev, zato priporočamo Kinderfeets Desko za ravnotežje ki je večnamenska igrača, ki izvira in je bila najprej uporabljena v Waldorfskih šolah. Oblikovana in izdelana je bila z namenom pomagati razvijati občutek ravnotežja, koordinacije, spodbuditi njihov vestibularni sistem ter pomagati otrokom pridobiti občutek zavedanja svojega telesa. Deska je odlična za spodbujanje telesnega ter duševnega razvoja, kreativne igre za otroke vseh starosti, lahko pa si omislite Poganjalec Kinderfeets, ki ima ergonomsko oblikovan položaj sedeža in krmila spodbuja dobro držo in nudi maksimalno udobje.

 Izdelki na fotografiji:

Bibliografija: 

Košir, A. (11. 5 2021). https://www.tvambienti.si. Pridobljeno iz Kako opremniti dom po principu Montessori: https://www.tvambienti.si/29/11/2017/kako-opremiti-dom-po-principu-montessori/

Španska verzija Aleteia, p. B. (11. 5 2021). https://si.aleteia.org/. Pridobljeno iz https://si.aleteia.org/2020/04/24/miti-in-resnice-o-metodi-montessori/

 

Deli objavo z drugimi